'Christos a inviat!', dus ik heb vakantie - Reisverslag uit Rovinari, Roemenië van Karin Sant - WaarBenJij.nu 'Christos a inviat!', dus ik heb vakantie - Reisverslag uit Rovinari, Roemenië van Karin Sant - WaarBenJij.nu

'Christos a inviat!', dus ik heb vakantie

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

02 Mei 2008 | Roemenië, Rovinari

Daar ben ik alweer!
Dit keer zal ik jullie op de hoogte brengen van mijn avonturen in de paasvakantie.

Je bent maar één keer in Roemenië met Pasen, dus je moet alle tradities meepakken. Daar stond ik dan, om 12 uur ’s nachts in de kerk met een kaarsje in mijn hand, voor een 3 uur durende kerkdienst waar ik geen woord van snapte. Het was ronduit saai en volgens mij komen de meeste mensen alleen maar omdat ‘je hoort te komen’.
Arevik en ik waren uitgenodigd bij de ouders van Lucian voor Pasen (27 april) en uiteindelijk ben ik drie nachten in Timiseni gebleven. (Vier dagen met een plashokje in de achtertuin en zonder badkamer, lekker fris hè.) Ik heb voor het eerst gezien hoe een kip geslacht werd en het maakte voor 1 minuut salto’s zonder hoofd! Een andere ervaring was het eten van varkens- en kippenballen. Wist je dat kippenballen bijna zo groot zijn als eieren en dat ze groter zijn dan hun hersenen? Ze smaken niet echt speciaal, maar het idee is gewoon een beetje raar..
Met Pasen eten ze zo ongeveer hetzelfde als met Kerstmis plus heel veel gekleurde eieren. Alle 44 dagen na Pasen, groet men elkaar met een speciale groet. De ene zegt: “Christos a inviat!” (Jezus is opgestaan!) & dan antwoord de ander: “Adevarat, a inviat!” (Het is waar, hij is opgestaan!). Verder hoor je de dag voor Pasen een grote schoonmaak te houden, dat is waarschijnlijk de reden dat ze (naar mijn mening) de rest van het jaar niet zo goed schoonmaken, want deze GROTE schoonmaak maakt het helemaal goed! (Met een aantal vrijwilligers hebben we het hele kantoor schoon geschrobt, iets dat echt heel hard nodig was.)
Vandaag is het trouwens ook een of andere heilige dag en de moeder van Lucian vertelde me dat ik mijn kleren niet mocht wassen. Maar ik ben na een week rondrennen eindelijk weer thuis en ga echt niet wachten tot morgen om mijn grote stapel kleren wassen. Dus de minuut nadat ze over de drempel gestapt is, lagen mijn kleren mooi in de machine.

Maar dit was een klein dwarsweggetje, terug naar Pasen in het dorpje. In de vier dagen van mijn verblijf kwam de halve familie op bezoek en we hebben gegeten, rummicub gespeeld, gegeten, rummicub gespeeld etc.. Alles in de stralende zon. (Regent het nog steeds zo veel in Nederland? :P ) De moeder is echt gevaarlijk; ze kan superlekkere cakes bakken, dus Arevik en ik waren zo vol na de maaltijd en we stuiterden in het rond van de suiker in ons hoofd.

En… ik heb in hun oude Dacia gereden! :D Het was echt super om na 7 maanden niet gereden te hebben, eindelijk weer de weg op te gaan. Het was niet echt makkelijk, met die vreselijke hobbelweg en de versnellingen zijn echt heel moeilijk te vinden. De auto is ongeveer even oud als ik en als het moet kan je zelfs schakelen zonder op het pedaal te trappen! Ik heb geen ongelukken gemaakt, dus de conclusie is dat ik nog steeds kan autorijden, (MAMA).

Na het Pasen ben ik met Julia, Marianne en Kerstin naar Boekarest geweest voor de première van de nieuwe show van de dansgroep ‘Georgian Legends’. Onze Georgische vrijwilliger had ons de dvd van hun oude show laten zien en we waren echt verbaasd hoe supercool deze mensen kunnen dansen. Het was een groep met dansers en danseressen en een live band, die samen een mooie dansshow brachten. De dansen waren allemaal geinspireerd op de Caucasus (Georgie, Armenie, Azerbeijdan) en de muziek was veel djembee, fluit en mini-gitaar. De mannen hebben een speciale danstechniek, die soms heel vrouwelijk lijkt, maar toch heel mannelijk is. Ze springen en landen dan op hun knieën, dansen op dubbelgeklapte tenen en lachen en schreeuwen kreten. De vrouwen lopen bijna de hele tijd met hele kleine stapjes, zodat het lijkt alsof ze zweven. Het was de reis naar Boekarest waard!

Nu ben ik na welgeteld een week niet in mijn eigen bed geslapen te hebben eindelijk weer thuis in Rovinari. Ik heb uitgeslapen tot 3 uur ’s middags en vandaag is een dagje relaxen. Morgen ga ik een berg opklimmen met Kerstin en weer bij de Nederlandse mevrouw op bezoek.

Maandag is het weer tijd om te werken.. Hopelijk kan ik snel beginnen met de voetbaltraining voor meisjes..

Kus kus kus
Karin

Nicholas: We celebrated orthodox Easter at 27 of April and for this I spend four days in the village of Lucian’s parents. It was very nice weather and I really enjoyed the village life. Can you imagine? No bathroom, toilet is a hole in the ground, to slaughter a chicken, work in the garden and to eat lots and lots of food. It is Easter holiday until Monday and I am having a relaxing time here. J Take care J

  • 02 Mei 2008 - 19:25

    Herriët:

    Lieve Karin,

    Zo kan ik het natuurlijk ook, auto rijden zonder schakelen (grapje.)
    Heb je nog paaseieren verstopt en gezocht met de kinderen van de basisschool.
    Het mooie weer is hier ook begonnen. De verwachtingen zijn voor de komende dagen boven de 20 graden en zon!! Eindelijk. Het goede nieuws is dat ik nog de hele komende weer vrij ben. Dat wordt dus genieten.
    Zoals je uit het mailtje van Dieuwke wel begrepen hebt, is opa Borne met zijn gezondheid aan het kwakkelen. Het is niet heel ernstig maar voor hem welpijnlijk en heel vervelend. Verdere toelichting geven we telefonisch wel.

    kus van mama xxx

  • 03 Mei 2008 - 09:38

    Moos:

    hahah, je ma is grappig. auto rijden zonder schakelen is idd niet zo lastig...;D
    ben op het moment in france lekker aan het verbranden!!!

  • 04 Mei 2008 - 21:06

    Oma&dieuwke&inge:

    dan nu een berichtje vanuit borne, ook weer iets anders deze keer. we genieten van het heerlijke weer etc. je papa en mama ook weer weg, dus nu zijn we borne onveilig aan 't maken. nou, voor 't eerst geniet ik niet echt van je verhaal, al die vieze dingen. kom de volgende keer dus maar met leuke verhalen, over spelende kindjes enzo. daar worden we hier wat vrolijker van. nou karin, veel meer dan je veel geluk te wensen kunnen we niet, geniet ervan (wat ik zeker weet dat je dat nog wel doet) en dan horen we het allemaal nog wel verder, veel liefs!

  • 05 Mei 2008 - 11:38

    Vera:

    heej karin! iel kippenballen, dat zou k echt nooit proeven :p klinkt gewoon te vies.. Je verhalen klinken nog steeds superleuk, maar ik heb me deze weken ook vermaakt!:p mn moeder en zus zitten voor 2 weken in new york dus ik heb het hele huis alleen voor mezelf, echt superrelaxed! Ik wil op kamers haha! En tis superlekker weer, ik ga zometeen een ijsje halen bij de riva (alsie open is..). morgen weer naar de vu, ook wel weer zin in! Ik mail je wel weer een keertje! kus!

  • 14 Mei 2008 - 19:47

    Marja:

    Al reageer ik niet overal op; je verhalen lees ik wel hoor. En met veel plezier!!
    Wat maak jij veel mee zeg.
    Leuk ook om die feestdagen bij mensen thuis mee te maken. Dan krijg je echt een goede indruk van alle tradities.
    Je gaat het nog missen als je weer terug moet naar Nederland.
    Geniet er nog maar lekker van.

    Doei, doei. Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Hey hey, Voor 5 maanden ga ik backpacken door Zuid-Amerika, in ieder geval door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru. In deze weblog zal ik af en toe een berichtje plaatsen over mijn avonturen. Veel leesplezier! Karin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 44371

Voorgaande reizen:

18 Januari 2012 - 20 Juni 2012

Backpacken Zuid-Amerika

23 Mei 2009 - 20 Juni 2009

Veldwerk Aliaga 09

01 Oktober 2007 - 01 Juli 2008

EVS in Roemenië

Landen bezocht: