Karin in Bulgarije - Reisverslag uit Plovdiv, Bulgarije van Karin Sant - WaarBenJij.nu Karin in Bulgarije - Reisverslag uit Plovdiv, Bulgarije van Karin Sant - WaarBenJij.nu

Karin in Bulgarije

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

29 April 2008 | Bulgarije, Plovdiv

Hey allemaal!
Stiekem ben ik al weer een week terug uit Bulgarije, maar ik moet natuurlijk nog steeds mijn verhaal aan jullie kwijt...

Op maandag 14 april vertrokken Geraldine en ik met de bus naar Boekarest, daar ontmoetten we een Roemeens meisje (Iuliana), dat naar dezelfde training ging als wij. Vanaf Boekarest was het een zware nacht met de trein naar Sofia, zonder een slaapwagon.. Toen kwamen we om 6u 's ochtends aan in Sofia en we stapten in een vreemde wereld. In Sofia schrijven ze in het Cirillische alfabet (zoals Russen), dus we konden niet eens lezen waar we naartoe moesten! Uiteindelijk vonden we een vrouw die Engels sprak en het woord 'Plovdiv' in het Bulgaars opschreef. Gewapend met dit papiertje vonden we de goede bus en alles kwam helemaal goed..

De naam van de training course was 'Promoting inter-religional communication and tolerance' (Promoot inter-religieuse communicatie en tolerantie). Er kwamen jongeren bij elkaar vanuit heel Europa, ik noem maar wat: Albanie, Bosnie, Belarus, Slovenie, Griekenland, Portugal, Macedonie, Turkije etc. Het mooie van zo'n training is, dat het zwaar gefinancieerd is door de EU, wat betekent dat het enige dat wijzelf hoeven te betalen is 30% van de reiskosten. En ze stoppen je niet in een armzalig tentenkamp, nee, ze zetten ons in een hotel met drie volle maaltijden per dag + 1 avond in een traditioneel Bulgaars restaurant!

We hadden echt een hele coole groep, iedereen sprak met iedereen en ik heb heel veel geleerd over Albanie, Belarus en de situatie in de Balkan. De trainers kwamen uit Oostenrijk en Bulgarije en waren heel warm en open. Ze hadden goede technieken om over het onderwerp religie te praten, zoals een rolspel (het grappige was dat de Moslim hierin een radicale Christen moest spelen :P ) en veel groepwerk.
De beste dag was toen we in de middag naar de stad gingen en een Synagoge, Moskee en Kerk bezochten. Ik was nog nooit in een Synagoge of Moskee geweest en het was heel goed om er te zijn en alles wat je maar wilt te vragen aan de Rabi en Imam. Ik voelde me het beste in de Synagoge; het is in dit gebouw verboden om mensen af te beelden, wat de plek heel rustig maakte.. En de Rabi was gewoon een coole vent. Over zowat elke Joodse regel zei hij: 'Maar dat doen de Ortodoxe Joden, wij zijn daar niet zo strikt mee hoor'.

Plovdiv is een hele oude stad, het heeft een Romeins stadion en theater en van die lieve, smalle straatjes met gekleurde huizen. Er wonen veel studenten, wat automatisch betekent: een goed nachtleven! Ik denk dat ik elke nacht 5 uur of minder heb geslapen, maar voor een goed doel. Ook heb ik de zonsopgang gezien vanaf een van de heuvels van de stad. Check de foto's, een hele coole ervaring! (foto's volgen later..)

Toen we naar 5 daagjes weer op huis aan gingen, maakten Geraldine en ik nog een tussenstop in Sofia. Sofia was niet helemaal mijn 'ding', want een echte hoofdstad: grote regerings gebouwen, brede straten, billboards.. Maar zoveel groen in de stad, elke straat had zijn eigen park. We hebben gewoon lekker rondgelopen zonder plan, heel relaxt in het weer dat het de hele afgelopen week was geweest: zon en 25 graden. :)
De volgende dag namen we de nachttrein terug naar Boekarest en nogal moe, maar satisfied, kwamen we weer thuis..

Ah, ik kan natuurlijk niet stoppen zonder een grappig Bulgaars fenomeen uit te leggen: Ja- en Nee-knikken. In dit land schudden ze nee, als ze ja bedoelen en andersom. En het is echt waar: Geraldine bestelde een pizza en de vrouw vroeg of ze saus wilde. Geg schudde 'nee' en kreeg natuurlijk een dikke klodder saus op de pizza. :P

Ik kom snel weer terug met mijn Roemeens Pasen verhaal en foto's.
xx

  • 29 April 2008 - 08:42

    Fam. Strijker:

    lieve karin, 't stopt ook niet met het reizen. maar uit de verhalen komt dat je het nog steeds naar je zin hebt en dat moet ook zo. hier lekker vakantie, lekker weer, af entoe wat regen. het hele verhaal van opa heb je misschien al meegekregen, ontstoken schildklier, veel plein etc. daarom gaan ik en inge zondag voor een paar nachtjes ernaar toe, lekker vakantie vieren en een beetje voor opa en oma zorgen. nog steeds leuk om al je verhalen te lezen, dan is er een kans om je toch nog een beetje te volgen, want ik kan me echt geen voorstelling maken hoe jou leventje eruitziet daar. ondertussen zijn er al weer wat maanden voorbij, zonder dat ik je echt heb gesproken (behalve die paar keer over de telefoon) we kijken er natuurlijk weer naar uit je weer te zien en alle leuke verhalen te horen. maar dat duurt nog effe en jij nog maar lekker genieten daar, dat is het allerbelangrijkste. nou karin, veel liefs van ons uit het saaie holland xxxxxxxxxxxxxx

  • 29 April 2008 - 08:53

    Suus:

    Leuk, weer een berichtje van jou!:D
    Zo te horen maak je genoeg mee en vermaak je prima;) Morgen een koninginnedag Amsterdam zonder Karin, volgend jaar dan maar weer hè :P
    Nou blijf genieten! En kom maar snel terug;)haha Dikke kus

  • 29 April 2008 - 08:59

    Rozemarijn:

    Goh wat leuk wat leuk!!! Alweer een verhaaltje. Er stond "ik ben natuurlijk alweer een week thuis" dus ik (als nitwit) denken Nederland, maar ik meen uit je verhaal te begrijpen dat je bij je andere thuis bent :p
    Goh je doet wel veel he, in zo'n jaar. Echt gaaf en een beetje jaloersmakend.. (ik knik naar bulgaarse traditie heel hard "nee")
    Keep up the good work enne eigenlijk vet hip, dat soort courses.. Goed he, dat die bestaan?
    grooeeet!!!!
    -xx-

  • 29 April 2008 - 13:06

    Madelein:

    Hey Kaatje!,
    Al weer zo'n cool verhaal!Zo leer je echt wat over Europa. Ik ben benieuwd naar je foto's!
    Ik ben net terug uit Praag en heb nu twee weken vakantie en daarna ga ik een paar dagen op bewoners vakantie met mijn stage naar een lekker luxe park in de veluwe. Daar was ik wel even aan toe.
    Ik ben vorige week begonnen met mijn afstufeer oproject dus dat word weer even hard werken. Maar ik denk dat ik het wel ga halen.
    Ik wacht op je volgende verhalen!
    Kus Madelein.

  • 01 Mei 2008 - 09:05

    Moos:

    beetje cypriotisch he...
    ¨ne,ne,ne...¨=P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Hey hey, Voor 5 maanden ga ik backpacken door Zuid-Amerika, in ieder geval door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru. In deze weblog zal ik af en toe een berichtje plaatsen over mijn avonturen. Veel leesplezier! Karin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 44378

Voorgaande reizen:

18 Januari 2012 - 20 Juni 2012

Backpacken Zuid-Amerika

23 Mei 2009 - 20 Juni 2009

Veldwerk Aliaga 09

01 Oktober 2007 - 01 Juli 2008

EVS in Roemenië

Landen bezocht: