Is dit echt Roemenie? - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Karin Sant - WaarBenJij.nu Is dit echt Roemenie? - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Karin Sant - WaarBenJij.nu

Is dit echt Roemenie?

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 Juni 2008 | Roemenië, Cluj-Napoca

Hey buddies,

Dit is mijn 1-na laatste berichtje vanuit Roemenie! In mijn volgende zal ik uitgebreid vertellen waarom ik niet en wel naar huis wil, maar nu nog ff iets makkelijker: een city tripje.

Afgelopen maandag tot woensdag ben ik met mijn elevatorbuddy (herinneren jullie je dat nog) Julia naar Cluj geweest. Na een gloeiendhete busreis van slechts 7 uurtjes waren we er dan. We hadden geen gratis slaapplaats kunnen krijgen, dus begaven we ons naar het Retro youth hostel, in het midden van de stad.

Diezelfde avond hebben we iets gedaan, dat je in Targu Jiu niet kan doen: naar de bioscoop gaan! We hebben Narnia - deel 2 gezien in een echt bioscoop, je weet wel, met zo'n groot scherm, andere mensen en (in deit geval denkbeeldige) popcorn! :) Helemaal blij van deze actie, begonnen we om 22:00 onze zoektocht naar eten, maar na een uur gaven we het alweer op en hebben heel veel zoute stokjes gegeten in een bar..

De volgende dag wilden we de toeristische dingen doen, maar eigenlijk was het te heet en de musea waren natuurlijk gesloten. Dus toen hebben we maar heel veel geshopt (een winkel met alleen maar vrije tijds jurken en rokken, een grote boekenzaak met Engelse boeken, souvenirwinkels.! (Volgens mij ben ik echt niets meer gewend..) Uiteindelijk zijn we nog wel de heuvel opgeklommen voor het mooie uitzicht, toch ook niet echt de beste keuze als het zo'n 35 graden is.

Die avond gingen we een (wederom denkbeeldig) biertje drinken in een coole bar met een paar andere hostelgangers. Toen we terugkwamen in Retro, was de hele hostelcrew aan het feesten, want exact die dag bestond het hele gebeuren 6 jaar. Dus toen zijn we hun feestje ingesneekd en kregen gratis drankjes, ijs en luisterden naar hun gitaargespeel en liederen. De alcohol vloeide, de sfeer was goed.. perfecte avond.
De mensen in Cluj zijn heel anders dan waar ik woon, ze spreken Roemeens, maar dan met een dialect dat klinkt als sloom Italiaans. (Bine in Targu Jiu klinkt als: Bie-nuh; bine in Cluj klinkt als: Bie-njeh.) Maar het verschil is ook, dat echt iedereen Engels sprak in de stad, dus ik hoefde hun Roemeens ook helemaal niet te verstaan. :P
Cluj-Napoca is een studentenstad en er zijn superveel Hongaarse studenten, of echte Hongaren, of Hongaren uit Roemenie. Dus er waren heel veel posters, boeken, kerken etc. in het Hongaars. Dat maakte Cluj wel een vrolijke mix.

De volgende ochtend zochten we het historie museum, konden het niet vinden, maar belandden op de begraafplaats (is bijna hetzelfde) en hebben die maar bekeken. Daarna echt bijna onze bus gemist, maar gelukkig net niet. Lekker 7 uurtjes terug zweten.

Maar het was cool om met Julia op stap te zijn en om uberhaupt weg te zijn uit Gorj regio. Ik vraag met altijd af, als ik ergens anders ben: 'Waarom was mijn project precies in dit deel van Roemenie?' Want andere plaatsen lijken altijd zo veel beter, maarja, ben je vrijwilliger om op ontwikkelde plekken te zitten, is dan natuurlijk ook wel weer een goeie vraag..

Ohja, dit weekend ervoor, zijn we met de overgebleven (snik) vrijwilligers wezen feesten in het pensioen in een lieflijk dorpje genaamd Topesti. We hebben 'Fisuada', een Portugees gerecht gegeten en natuurlijk Nederland - Rusland gekeken.. Ach, ze hebben ten minste een Nederlands coach dacht ik maar. (Tot Rusland verloor van Spanje..)

Okay luitjes, ik zie jullie snel weer 'live'.
Veel love en kisses
Karin

  • 27 Juni 2008 - 15:28

    For Nicolas:

    Hey, I was in Cluj-Napoca and it was cool. Many shopping, bars and bloody hot weather..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Hey hey, Voor 5 maanden ga ik backpacken door Zuid-Amerika, in ieder geval door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru. In deze weblog zal ik af en toe een berichtje plaatsen over mijn avonturen. Veel leesplezier! Karin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 44367

Voorgaande reizen:

18 Januari 2012 - 20 Juni 2012

Backpacken Zuid-Amerika

23 Mei 2009 - 20 Juni 2009

Veldwerk Aliaga 09

01 Oktober 2007 - 01 Juli 2008

EVS in Roemenië

Landen bezocht: