"Tis maar 8 uurtjes ver weg" - Reisverslag uit Rovinari, Roemenië van Karin Sant - WaarBenJij.nu "Tis maar 8 uurtjes ver weg" - Reisverslag uit Rovinari, Roemenië van Karin Sant - WaarBenJij.nu

"Tis maar 8 uurtjes ver weg"

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

17 Maart 2008 | Roemenië, Rovinari

Daar ben ik alweer, er zijn ook zoveel avonturen te beleven in Roemenie. :D

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat ik de foto's en video's van de afgelopen 2 weblogs geupload heb. Het slechte nieuws is, dat ik het niet voor elkaar krijg om de foto's van deze weblog online te zetten.

Het is gek dat ik het gevoel voor afstand en tijd helemaal loop te verliezen op het moment.
Dit heeft twee redenen:
1. Door al het wachten wachten wachten is mijn tijdgevoel nogal vertroebeld. Tijd is veel minder belangrijk geworden en het woord efficientie is uit mijn vocabulaire geschrapt.
2. De enorme grootte van dit land. Ik ben in de afgelopen maanden 4x naar Boekarest geweest en dit wordt als redelijk dichtbij geacht. We nemen 'ff' de bus naar Boekarest, een rit van 5,5 uur. Als je op deze manier denkt, lijkt de reis ook veel minder lang te duren.

Waarom dit hele verhaal over afstand en tijd? Afgelopen weekend ben ik naar Sinaia geweest. Dat was op vrijdag 5,5 uur met de bus naar Boekarest en vervolgens 1,5 uur met de trein naar de plaats van bestemming. Toen zat ik me te bedenken: Nederland zouden we dat niet zo snel doen. Zou jij op vrijdag naar Frankrijk rijden om daar zaterdag door te brengen en zondagmiddag weer terug te rijden? Ik niet hoor!

Anyway, afgelopen weekend ben ik samen met eleveatorbuddy Julia naar Sinaia geweest. Het was een speciale gelegenheid, want er was de jaarlijkse couchsurf meeting. Op deze meeting kan je allerlei Roemenen en niet-Roemenen ontmoeten, die lid zijn van couchsurfen.com. En het was de 16 uur reizen helemaal waard! We hebben heel veel coole en interessant mensen ontmoet en heel veel nieuwe slaapadressen geregeld. Niet alleen in Roemenie, maar ook in Canada, Amerika, Israel, Italie, Hongarije en Turkije.

Maar natuurlijk kan je Sinaia niet verlaten zonder het Peles Kasteel gezien te hebben. Ik heb nog nooit van mijn leven een paleis gezien dat zo'n gedetailleerd interieur had! Ik had in elke kamer wel een uur kunnen doorbrengen, in elk hoekje weer een ander randje of versierinkje in het houtsnijwerk ontdekkend. Het was een 'Wauw'!

Zondagmiddag gingen we weer op huis aan. Ik was heel erg moe, want lag pas om 4:30 in mijn bedje.

Nu weer back to business: deze week organiseren we een film middag en zaterdag een bijeenkomst in de kathedraal om te discussieren over vrijheid en verantwoordelijkheid. (Vooral dat laatste is ver te zoeken onder Roemeense jongeren.) We houden het in de kathedraal, omdat in onze ervaring jongeren op komen dagen als het iets met religie te maken heeft. Plus dat de priester ook godsdienstleraar is en ze hem allemaal heel erg cool vinden. :P

Oke luitjes, check de foto's en video's op de vorige weblogs en..

Te pup! (Ik kus je)

Karin

Extra!!!
Nu ik mijn wonderful pictures heb geupload, zie ik dat ik zowaar een leuk verhaal vergeten ben.
Op onze treinreis naar Sinaia, zaten we in een wagon met twee Amerikaanse gasten. We hoorden hen praten over 'couch surfing', dus wij helemaal blij op hun aflopen: "Gaan jullie ook naar de meeting in Sinaia?" "Nee.. Maar we kunnen op zich best komen. We denken erover, ok?"
Toen de trein vaart minderde voor het Sinaia station, zeiden we ze gedag. En toen besloten ze maar dat ze ook meegingen. :P
Toen hadden we nog een grappig probleempje. Het treinstation in Sinaia is zo slecht te zien in het donker, dat zelfs de trein chauffeur een beetje moet gokken. De trein stopte en alle mensen moesten maar gewoon uit de trein jumpen en over de rails naar het station lopen, 200 meter verderop. Echt weer zo typisch Roemeens. :)

  • 17 Maart 2008 - 11:11

    Hans Verschoor:

    Hai Karin,
    Ik volg je berichten wel, maar laat vaak niets van me horen.
    Niet goed te praten dus.
    Leuk dat je het zo naar 't zin hebt daar in Roemenie.
    Volgens mij heb je intussen meer beleefd dan de laatste jaren bij elkaar!
    Ik begrijp goed dat je in zo'n land alle besef voor tijd en afstand verliest. Helaas moet ik op ruime afstand constateren dat je ook het rekengevoel aan het verliezen bent (5,5 + 1,5 = 7)
    Maar goed dat is natuurlijk het nederlandse muggenziften op de vierkante millimeter.

    Beste Karin nog heel veel leer- en werkervaring en niet te vergeten plezier.

    We zien de volgende verhalen weer graag tegemoet.

    groetjes, Hans Verschoor

  • 17 Maart 2008 - 15:07

    Dieuwke En Familie:

    hmmmmmmmm, misschien zit ik dan toch maar liever zo in mn kamertje en is dat half uurtje naar school fietsen niets, al komt dat nu wel een beetje mijn keel uit. maar denk maar rzo, het blijft natuurlijk niet voor niets! genti ervan, hier nog steed alle zn gangetje, en je hoort gauw weer iets van je, het blijft leuk om je te volgne zo, al is alles erg moeilijk voor te stellen, veel liefs!

  • 18 Maart 2008 - 16:30

    Ina:

    Hoi Karin
    Volg je berichten ook al een tijdje maar heb ook nog niets van me laten horen.
    Je berichtjes zijn steeds heel erg leuk om te lezen en worden steeds herkenbaarder. Vooral het reizen en de afstanden, en dat je dat allemaal maar gewoon gaat vinden. Het meest extreme dat wij in Kameroen gedaan hebben is twee dagen met de auto reizen voor een feestelijke bijeenkomst in de hoofdstad Yaoundé.
    Zoals gezegd heel erg leuk om te volgen, en we lezen het altijd met veel plezier.
    Groetjes van Ina en ook van Jan natuurlijk.

  • 19 Maart 2008 - 11:14

    Cynthia:

    Hey!

    Tijdens een saai Ilab klas, zat ik mijn site even te bekijken en toen zag ik dat ik een berichtje van jou had. Wat leuk dat je even mijn site bezocht. Dus ik dacht ik moet wat van mij laten horen :D

    Zo te lezen maak je veel dingen mee en leer je ook nog eens Roemeens.

    Nou geniet ervan!

    Knuffel

    Cynthia
    xx

  • 06 April 2008 - 18:34

    Ineke Sant:

    Hey Karin,
    Suerleuk om een kaart van je te krijgen!!! Met ons alles prima: Erik gaat eind september 3 maanden naar Azie(!) en werkt nu hard om geld te verdienen voor z'n reis; Sander heeft het zwaar op school ivm het naderende eindexamen: maar het wel lukken! We wensen je nog een hele goede tijd daar: de tijd gaat zo snel, voor je het weet is het juli!!!
    Doe voorzichtig en "All the best", Familie-groetjes van Pieter, Erik, Sander, Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Hey hey, Voor 5 maanden ga ik backpacken door Zuid-Amerika, in ieder geval door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru. In deze weblog zal ik af en toe een berichtje plaatsen over mijn avonturen. Veel leesplezier! Karin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 44368

Voorgaande reizen:

18 Januari 2012 - 20 Juni 2012

Backpacken Zuid-Amerika

23 Mei 2009 - 20 Juni 2009

Veldwerk Aliaga 09

01 Oktober 2007 - 01 Juli 2008

EVS in Roemenië

Landen bezocht: