Hard werken & Avonturen met Christine - Reisverslag uit Rovinari, Roemenië van Karin Sant - WaarBenJij.nu Hard werken & Avonturen met Christine - Reisverslag uit Rovinari, Roemenië van Karin Sant - WaarBenJij.nu

Hard werken & Avonturen met Christine

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

08 Februari 2008 | Roemenië, Rovinari

Dag vriendjes & vriendinnetjes,

Leven jullie je leventje nog een beetje leuk?

In dat van mij begint regelmaat te komen, ik kan heb bijna niet geloven, maar soms is het zelfs een ‘eindeloze sleur’. Om dit tegen te gaan maak ik natuurlijk nog de nodige uitstapjes en andere plannen.

Of de leuke dingen komen naar mij toe natuurlijk..

Eind januari, alhoewel een beetje vertraagd, kwam lieve Christine mij een bezoekje brengen. (Met een tas vol met Hollands broodbeleg!) We hebben in mijn ogen niet zo heel veel bijzonders gedaan, maar ik denk dat je het echte Roemenië wel hebt ervaart, hè Chris? We zijn bijvoorbeeld naar een verjaardag geweest in een dorpje met het bekende toilet in de achtertuin. Ook heeft ze kennis kunnen maken met het Roemeense minibus systeem: geen vertrektijden, de bus vertrekt als hij vol is. (“Waar is de structuur?”) De volgende dag probeerden we het op een andere manier: liften. En we vonden uit dat springen en je duim omhoog steken niet de beste manier is om serieus genomen te worden. Het was waarschijnlijk aan haar Hollandse benen te danken, dat we uiteindelijk meegenomen werden. En nog gratis ook. :) Misschien kan je het beste zelf nog wat over je ervaringen vertellen Christine?

Vorige maand was een maand van hard werken, zonder heel veel resultaten & dat frustreerde me soms wel. Samen met collega Arevik heb ik heel veel in het kantoor in het gemeentehuis gewerkt. Papierwerk, papierwerk, papierwerk; als je ermee start in Roemenië, dan komt er nooit een einde aan! Maarja, ik was soms wel een beetje gefrustreerd, omdat we zoveel binnen in de ‘office’ zaten, terwijl ik het liefst zo snel mogelijk met de jeugd wilde werken! Het had - zoals ik volgens mij al eerder genoemd had – nog een reden: we konden niet in de school werken, omdat door de verbouwing alle lokalen van 8:00 tot 22:00 bezet zijn…
Nu is het een weekje vakantie voor de school, maar daarna is het gebouw klaar en kunnen we eindelijk een klaslokaal krijgen om wat activiteiten en meetings te doen! Ik ga ook beginnen in de basisschool, omdat ik ook graag met een doelgroep wil werken die staan te springen als ze je zien.

Aan het eind van de maand januari hebben we gelukkig nog wel een activiteit kunnen doen met één schoolklas: we hebben de Termocentrala bezocht, de trots en schaamte van Rovinari. Het was aardig interessant, vooral enorm gigantisch. We hadden een heuse vertaler, een hele lieve man. Tijdens de vertaling van de veiligheidstraining ging hij opeens gewoon over op: ‘Ik heb twee dochters, één van hen doet nu een training course in Praag. Bla bla bla.’ En ik was echt zo van: ‘Wat zegt die veiligheidsinstructeur?!’ De rondleiding was niet superbijzonder, ik vond het vooral fijn om te horen dat ze door de EU gedwongen worden om voor 2013 een enorme smak geld moeten uitgeven om het meer milieuvriendelijk te maken. :) Voor mij blijft het gewoon een stinkend monster.

Samen met Arevik heb ik ook een eigen project: EuroSat Youth Magazine. Dit is een project om een maandelijks, digitaal tijdschrift te maken met jongeren uit verschillende dorpen en steden van regio Gorj. Dus heb ik toch nog wat aan mijn schoolkrant ervaringen. Veel meer dan ik actually dacht. We hebben de afgelopen 2 maanden al hard gewerkt om alle media partners en natuurlijk geïnteresseerde jongeren te vinden, maar gelukkig met resultaat. Eind februari hopen we met trots het eerste EuroSat Youth Magazine te kunnen publishen op onze eigen website www.euro-sat.org (onder constructie). Op het moment zijn we bezig al het materiaal voor de website aan de website guy te geven en de artikelen te checken en te laten vertalen. Het tijdschrift zal namelijk in het Engels én het Roemeens verschijnen.

Over websites gesproken, herinneren jullie je dat we in november met alle 15 vrijwilligers de ‘EVS Caravanne’ hebben gedaan? We bezochten 15 plaatsen in regio Gorj om vrijwilligerswerk te promoten. Er is een website gemaakt voor dit project en ik ben een van de mensen die er een eigen blog op heeft staan. Je kan reageren op wat is schrijf. :D Ook staat er een profiel op van alle vrijwilligers en veel meer informatie. Het adres is: www.clickonevs.eu .

We zijn weer met frisse moed de nieuwe maand in gesprongen! We zijn namelijk een Valentijnsfeest aan het organiseren voor de middelbare school. Het zal uiteindelijk plaatsvinden in de sporthal en nu we de directeur enthousiast hebben gemaakt, heeft hij meteen de burgermeester en het halve gemeentehuis betrokken. De plaatselijke sportclub sponsort de decoratie en de lokale tv zal ook komen… Dus maak je geen zorgen: we voelen helemààl geen druk op onze schouders!
Na 14 februari heeft dit feest ons, ‘de lieve, leuke, coole vrijwilligers’, natuurlijk een lading fans opgeleverd en staan ze in de rij om de komende vijf maanden met ons te werken. (ahum)

Dit weekend ga ik een weekendje naar Craiova met Arevik en Kerstin, een heerlijk toeristisch meidenweekend. Nu we het toch over websites hebben: We overnachten in een gezin, geregeld via de website www.couchsurfing.com . Ook zeker de moeite waard om ff te checken. Het is een community waarop je gratis slaapplaatsen kan vinden, over de hele wereld.

Verder zijn er twee verjaardagen op komst én een Roemeense bruiloft!
Aan het eind van deze maand zullen Madelein en Jasmijn me met een bezoekje verrassen. Ik ga plannen voor jullie maken dames! :D

Veel veiligheid & een goede reis voor mijn daddy, die zich gaat uitleven op ski’s in de Franse bergen en mijn zusje, die drie weken op stage gaat naar Thailand.

Te pup (I kus je)
Karin


Nicolas: I had a very busy month January, with a lot of office work and not so many activities. This month we are working at a Valentine party for the high school and it will be very nice. :) My Dutch friend visited me in the end of January and I showed her some Romanian things, like toilets in back gardens in the villages or the unstructured public transport.
This month two other friends will visit and I will have a real wedding party. :D
I am feeling good.

  • 08 Februari 2008 - 12:42

    Christine:

    Alsnog twee dagen later komen vliegen, niet-aangegeven bussen, Hollandse ontbijtjes, minibus, ijs&'oliebol', eten, oorbel in buitentoilet verloren (en gevonden), met 7 personen in auto, t-shirtcadeau, party, Ken-je-de-grap-van-de-bus?Hij-ging-niet, en meer!

    Kaaarin: het was heeeel erg leuk! Thanks!

    Succes met Valentijn en de rest. Heeft Luca z'n 'kater' al weer uitgeslapen?

    Kus!

    P.S. Londen en Coventry zijn ook weer zeer leuk!

  • 08 Februari 2008 - 18:18

    Oma En Oma Borne:

    Met veel plezier hebben we alles weer gelezen, fijn dat je het zo naar je zin hebt.We houden van je.

  • 08 Februari 2008 - 21:44

    Madelein:

    Hey Kaatje,
    Dat verhaal over de bussen komt me bekent voor:P.
    Vanaag scheen het zonnetje! Echt heerlijk! Het lijkt er op of het weer lente gaat worden. De eerste bolletjes beginnen weer te bloeien. Ik word er helemaal heppy van!! :D.

    We zijn de reis al aan het voorbereiden. Ik denk alleen wel dat we met de trein rijs en een overnachting in Dormund uiteindelijk even duur uit zijn als wanneer we gewoon via schiphool waren gevlogen. Maar dat weten we dan voor de volgende keer.
    Moeten we nog steeds warme truien in pakken?
    Ik laat me helemaal verrassen door jou plannnen in roemenie :)

    Veel succes met al je projecten.

    Kus Madelein

  • 09 Februari 2008 - 05:02

    Nicolas:

    hey karin..so nice to hear from you..was actually thinking that you hadnt had an update in some time..:)
    well i m glad everything is good and maybe i ll see you again in holland when you will be back..:)

  • 15 Februari 2008 - 10:02

    Wisse:

    Hey!

    Niet om het een of ander verder hoor, maar sleur?! Dat klinkt helemaal niet als sleur! (alhoewel, dagen achtereen opgesloten in een kantoor... hmmm, misschien ook wel)
    Hoe was het valentijnsfeest? Loopt het eurosat al een beetje?
    Een Roemeense bruiloft schijnt trouwens best meesterlijk te zijn!
    Kun je voor luie mensen zoals ik trouwens de links niet aanklikbaar maken? :$ ;)
    Heel veel plezier en succes nog de komende tijd en ik blijf nog ff regelmatig bezoeken.

    Wisse

    ps. ik weet nu nog steeds niet wat een termocentrala is? (het klinkt als een soort elektriciteitscentrale op een zeer milieuonvriendelijke manier?)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Hey hey, Voor 5 maanden ga ik backpacken door Zuid-Amerika, in ieder geval door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru. In deze weblog zal ik af en toe een berichtje plaatsen over mijn avonturen. Veel leesplezier! Karin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 44371

Voorgaande reizen:

18 Januari 2012 - 20 Juni 2012

Backpacken Zuid-Amerika

23 Mei 2009 - 20 Juni 2009

Veldwerk Aliaga 09

01 Oktober 2007 - 01 Juli 2008

EVS in Roemenië

Landen bezocht: