Klimmen, wijn, taalles, Mendoza, buspech en meer! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Karin Sant - WaarBenJij.nu Klimmen, wijn, taalles, Mendoza, buspech en meer! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Karin Sant - WaarBenJij.nu

Klimmen, wijn, taalles, Mendoza, buspech en meer!

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

05 Februari 2012 | Argentinië, Mendoza

Hello again,

Daar was ik weer. Hoe gaat het in de kou? Ik lees vooral positieve berichten op het winterse weer. En zag vandaag op tv dat het Argentijnse hockeyteam de Champions Trophey heeft gewonnen, en Nederland 3e is geworden. Das wel een beetje jammerlijk.

Ik had een onbedwingbare schrijfdrang, maar om het nog een beetje leesbaar te houden heb ik DE oplossing: ik heb het opgedeeld in stukken met een paar kopjes, dus je kunt precies kijken wat je wel en wat je niet interesseerd en lekker scrollen. Of gewoon alleen Facebook checken voor de foto's. Viel spaB!


KLIMMEN EN MATÉ
Misschien hebben jullie de foto´s al op mijn Facebook gezien, maar ik heb heerlijk twee dagen geklommen en twee dagen gechillt (en klein beetje geboulderd) met Anibal, Javier + amigos rondom Carloz Paz. Mijn 1e 6a voorgeklommen (per ongeluk) en prachtige zonsondergang gezien. :)

Klimmers zijn overal een beetje hetzelfde, je propt een auto vol met wat klimvrienden, rugzakken, neemt veel eten mee en op naar een mooi klimgebied. Achteraf deel je netjes alle kosten van eten en benzine, want iedereen let op zijn centjes :P

Natuurlijk waren er ook wel wat verschillen, ten eerste neemt elke Argentijn minimaal 1 thermosfles met heet water mee, zodat er gegarandeerd de HELE dag Maté gedronken kan worden. De traditie Maté drinken werkt als volgt: je vult een speciaal kopje met rietje erin met kruiden. Dan giet iemand er heet water bij, en geeft het kopje aan de 1e persoon. Deze persoon drinkt het kopje rustig helemaal leeg en geeft het vervolgens terug aan de persoon die het water ingeschonken heeft, deze persoon giet opnieuw water in het kopje, en geeft het door aan de volgende persoon. De 1e lading is heel sterk, maar het wordt steeds slapper. Er zit mateine in de kruiden, dat net als theine, een klein beetje verslavend is, maar minder dan cafeine. En alle Argentijnen drinken Maté, jong en oud, modern en ouderwets. Ik vind het ook best lekker trouwens, en het schept een soort band.

Een tweede verschil was de manier van klimmen. Het waren allemaal enkele touwlengtes, dus maximaal 30 meter, maar er werd geen enkele toprope gemaakt; de naklimmer werd omhoog gezekerd, en er werd gezamenlijk geabseild. De reden is het voorkomen van de slijtage van de touwen, omdat het een scherpe granietplaat was, daar gaat je touw van naar de mallemoer. Het waren grantietplaten, maar niet zoals in te Alpen door ijs gladgesleten, maar door de ´tijd´, want dit gebergte (sierra) is zelfs nog ouder dan de Andes! (en dus veel ouder dan de Alpen). Fijn, want ze waren dus iets minder glad én je kon een route hebben met alles in een: plaat, dakje, schoorsteen, plaat. Bien.


VREEMDE TALEN EN CORDOBA!
Na 5 nachten bij Javier gelogeerd te hebben (en vijf keer pas om 24u gegeten te hebben met los amigos), was ik gesloopt en heb 2 dagen in een hostel in de stad Cordoba gezeten om lekker even helemaal mijn eigen gang te gaan. De stad zelf is OK, veel studenten, dus lage prijzen, maar ook veel kerken en dat is niet echt mijn ding. Wel lekker goedkoop en een dagje met een Nederlandse jongen door de stad gewandeld, was gezellig en lekker makkelijk, alhoewel mijn Nederlandse zinsbouw soms nergens meer op lijkt, omdat ik het van het Engels naar Nederlands aan het vertalen ben in mijn hoofd :S

Wat langzaam aan wél ergens op begint te lijken, is mijn Spaans. Veel van de klimmers spraken amper Engels, dus ik was gedwongen om het te spreken en heb er heel veel naar geluisterd. Met de dag begrijp ik meer, en dat kan alleen maar goed zijn, want morgen beginnen mijn taallessen! (Voor jullie is dat vandaag, aangezien jullie al lang in een diepe slaap zijn om 3:30 ´s nachts).


MENDOZA EN WIJN!
Sinds donderdagnacht ben ik in Mendoza, een stad tegen de Andes aan ter hoogte van Santiago de Chile. Eigenlijk zou ik om 21u30 aankomen, maar mijn bus had besloten om het 1 uur na vertrek van het busstation te begeven, dus dat was de eerste keer op mijn reis dat ik dacht: ´zucht, zuid-amerika.., part of the adventure'. Gelukkig was het hostel 24h open, dus ik werd zelfs om 1u30 ´s nachts nog warm ontvangen. De volgende ochtend ontmoette ik meteen Jon(athan) uit Londen, Engeland en dat klikte goed, dus met hem lekker de toerist uitgehangen & gisteren (zaterdag) een wijntoer per fiets gedaan.

Dat was de eerste keer ooit dat ik om 11u in de ochtend wijn gedronken heb! Regio Mendoza staat bekend om zijn wijn (check in de supermarkt de flessen maar eens, Norton bijvoorbeeld, komt uit Mendoza), dus de meeste wijnfabrikanten (bodegas) zijn open voor toeristen. De toer bestond uit een wijnmuseum (met proeverij, 1x rood, 1x wit), toen een likeurfabriekje (inclusief 1 likeur en absint), een lunch in een Beer Garden (inclusief bier), en nog 2 bezoeken aan kleinschalige, familiebedrijven (inderdaad, ook met wijnproeverij, 4 kleine glazen in totaal).

Ben ik nu een wijnkenner? Nee, maar het was wel voor het eerst van mijn leven dat ik uberhaupt heb nagedacht over het wijnmaken en ook verschil in kwaliteit geproefd heb. Kon ik nog op mijn fiets blijven zitten na de laatste ´bodega´? Ja, want ik heb uit zelfbehoud niet alles opgedronken, maar de wereld was wel extra mooi die middag ;-) Wat is mijn favoriet wijn dan? Carbernet Sauvignon, en Malbec is ook oké (check Argentijnse wijn in de supermarkt!). En check de foto´s op Facebook!


TAALLESSEN EN GASTGEZIN!
Ik zit nu in een supergroot woonhuis vlakbij het centrum van Mendoza, gelukkig te zijn, omdat het voelt alsof ik in een hotel beland ben, maar nee; het is mijn gastgezin. Het bestaat uit Stella (51), moeder van 3 kinderen, maar twee zijn het huis al uit en 1 zoon (Santiago, 21) woont nog thuis. Verder kwam er vandaag (zondag) de hele dag familie over de vloer, dus er valt altijd wat te beleven verwacht ik. Vanmiddag kwam ik aan, en vroeg ze me of ik me wilde opfrissen onder de douche, of in het ZWEMBAD in de achtertuin wilde duiken. Het is 5 minuten lopen van de talenschool, supermarkt om de hoek en 5 minuten van het huge park. Dus, volgens mij heb ik het wel getroffen. Het enige dat mist is Airco, kunnen jullie niet een beetje frisse luchte deze kant op blazen?


KOU EN DOEI!
Ik verlang echt naar 1 dagje heerlijke, winterse kou, geen zweet, geen kleffe zonnebrand, gewoon hup, halve klerenkast/rugzak aantrekken & gewoon gaan! Maar ik ben niet aan het klagen hoor, volgens mij willen mensen gewoon altijd hebben wat er niet is.

Morgen dus mijn eerste dag op de taalschool, met ingangstoets, dus ga nu lekker slapen!

Knuffel, succes met de blauwe kniën & ik zal wijntje proosten op de elfstedentocht!

Karin

  • 06 Februari 2012 - 03:06

    Karin Sant:

    toch ff snel 2 foto's geupload op deze site, van de wijntoer

  • 06 Februari 2012 - 07:56

    Paul:

    Zooo jaloers! Heel veel zin in maart!

  • 06 Februari 2012 - 10:04

    Kees:

    leuk verhaal Karin, veel plezier met de taalcursus en de avonturen in het gastgezin (klinkt aangenaam luxe).

  • 07 Februari 2012 - 09:47

    Suzanne:

    Leuk om je verhaal te lezen en de foto's te zien! Zo te horen heb je t idd getroffen met je gastgezin :) Ben benieuwd hoe je de taallessen gaat vinden!
    Ik stuur met liefde wat frisse lucht naar je op! Kan wel wat missen ;) xx

  • 10 Februari 2012 - 14:08

    Rosalinde:

    Ka!! Wat heb je het getroffen!! Misschien wil ik ook nog wel een soort van wereldreis doen, *zucht*... mooie dromen!

  • 16 Februari 2012 - 15:46

    Karin Sant:

    correctie: de zoon in mijn gastgezin is 26, niet 21 jaar oud. De informatie van de talenschool was in 5 jaar niet geupdate.. :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Hey hey, Voor 5 maanden ga ik backpacken door Zuid-Amerika, in ieder geval door Argentinië, Chili, Bolivia en Peru. In deze weblog zal ik af en toe een berichtje plaatsen over mijn avonturen. Veel leesplezier! Karin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 44296

Voorgaande reizen:

18 Januari 2012 - 20 Juni 2012

Backpacken Zuid-Amerika

23 Mei 2009 - 20 Juni 2009

Veldwerk Aliaga 09

01 Oktober 2007 - 01 Juli 2008

EVS in Roemenië

Landen bezocht: